Novinky a akce e-mailem
Chcete od nás dostávat novinky přímo na váš e-mail?
Novinky
SW zásahy Samsung

od 10.10.2016 U mobilních telefonů Samsung provádíme tyto SW zásahy: Odblokování "gesta" nebo "hesla" přístroje bez ztráty dat!, odblokování Sítí, oprava zhrouceného IMEI, oprava NVM, oprava EFS, oprava WiFi adresy atd.

více
eShop v novém

od 1.10.2016 Internetový obchod "elektronik-shop.cz" byl komletně upraven a nově byly doplněny náhradní díly pro opravy mobilních telefonů Sony. Sortiment je průběžně doplňován o další položky. Shop naleznete na adrese: http://www.elektronik-shop.cz

více
Ceník Sony (řada Z)

od 11.4.2016 Do ceníku oprav modelové řady (Xperia Z) přidána Xperia Z5 Premium, M4 Aqua a M5.

více
Internetový obchod

od 6.1.2016 Do naší nabídky jsme zařadili ochranná tvrzená skla na LCD. Doporučujeme aplikaci těchto ochranných skel. Jsou mnohem pevnější než samotný LCD displej (tvrdost H9). Ochranná skla je také možné...

více

TECHNOLOGIE

Úvod ZAJÍMAVOSTI TECHNOLOGIE
Když se Vám pokazí mobilní telefon, odnesete jej do servisu. Víte ale, jak probíhá oprava?

JAK SE MŮŽE STÁT, ŽE SE MOBILNÍ TELEFON POKAZÍ?
 
Nejdříve by jsme si měli říct, že mobilní telefon je vlastně velice jednoduché zařízení, sestavené ze složité elektroniky. Po 15 letech práce v autorizovaném servisním středisku mobilních telefonů, můžu s tímto názorem jen souhlasit.
Technologie výroby mobilních telefonů jde stále kupředu a pokud by se dnes někdo pokusil mobilní telefon sestavit na jednu základní desku (PCB) z elektronických součástek minulých 20-30 let, nevešel by se nám pravděpodobně ani na stůl. Toto přirovnání berte s rezervou, protože samozřejmě dnešní technologie ještě před cca 20-30ti lety prostě neexistovala. Chtěl jsem jen uvést příklad, aby jste si uměli představit, kolik elektronických obvodů je osazeno na tak malém prostoru, jako je základní deska mobilního telefonu.
Mobil se skládá z několika hlavních součástí. Ty jsou na základní desku osazeny na automatické výrobní lince. Výroba jednotlivých součástek telefonu je velice složitá. Jednotlivé díly se mohou samozřejmě pokazit a bohužel se tak občas stává.
Výrobci mobilních telefonů vyrábí tzv. stavebnicovou formou a díky tomu lze v servisu podstatnou část dílů vyměnit. Kromě závad na elektronickým součástkách a mechanických dílech, dochází také často k závadám řídícího programu, neboli firmwaru. Do telefonu se v takovém případě nahraje nová verze firmware od výrobce. Je to stejné, jako když chcete provést upgrade SW do počítače.

 

Jaká je cesta mobilního telefonu servisem?
 
Diagnostka_LCD
 
PRVNÍ KROK - DIAGNOSTIKA ZÁVADY
 
DIAGNOSTIKA je důležitým krokem v odhalení závady mobilního telefonu.
Téměř v každém mobilním telefonu se ukrývají tzv. vnitřní testy. Obsahují kontrolu převážné části funkcí mobilního telefonu. Jedná se například o testy sluchátka, reproduktoru (zvonku), klávesnice, LCD, podsvícení klávesnice a LCD, vibračního zvonku, kamery atd. Většina závad se dá již odhalit těmito testy. Jsou samozřejmě závady, které těmito "vnitřními testy" odhalit nelze. Jedná se hlavně o závady signálové části. Patří sem i závady dobíjení, stavu baterie, závady bluetooth apod. Pokud je udávána závada, kterou nelze odhalit těmito testy, stejně se provádějí. Předchází se tak případným problémům v odstranění jen některých závad.
Při diagnostice závady se zároveň zjišťuje, do jakého stupně obtížnosti (LEVELu), oprava patří. Podrobnější informace naleznete v ceníku oprav

  

 
Oprava
 
DRUHÝ KROK - OPRAVA
 
Servisní technik již zná problém a zařazení opravy do příslušného LEVELu. Závada může být řešena přehráním firmware, nebo se jedná o vadný díl. Základní opravou jsou výměny dílů, které nepotřebují rozebrání mobilního telefonu. Jde například o výměny bateriových krytů, některých flipů apod.
Nejběžnější opravou je výměna vadných dílů bez použití pájky. Tyto opravy se řadí do LEVELu2. Mezi často vyměňované díly patří například sluchátka, některé mikrofony, LCD displeje, flexy, některé systémové konektory apod.
Složitější závady patří do LEVELu3, kde se jedná o výměnu elektronických součástek, jako jsou například integrované obvody, tranzistory, některé systémové konektory, joysticky apod. Převážně se jedná o SMD součástky. K výměně těchto elektronických součástek se často používá horkovzdušná páječka, protože tyto, převážně SMD elektronické součástky, jsou bez vývodové a klasickou kontaktní páječkou, je výměna nemožná.
Do LEVELu4 patří výměna elektronických součástek, které potřebují po výměně speciální SW kalibraci. Mezi takové součástky patří například FLASH paměti, procesory apod. Tuto výměnu provádějí jen některá autorizovaná servisní střediska.
Posledním stupněm opravy je LEVEL5. Do tohoto LEVELu patří výměna samotných systémových desek mobilních telefonů (PCB) a nebo kompletní výměna přístroje.
Samostatnou kapitolou je výměna příslušenství. Nezařazuje se do samostatného LEVELu. Mezi nejčastější výměnu příslušenství patří baterie, dobíječky, mini HF sluchátka, datové kabely apod.

 

 
Výstupní kontrola
 
TŘETÍ KROK - VÝSTUPNÍ KONTROLA
 
Než se předá opravený mobilní telefon zpět zákazníkovi, je potřeba provézt precizní výstupní kontrolu a otestovat všechny dostupné funkce mobilního telefonu.
Na začátku jsme si říkali o vnitřních testech mobilního telefonu. Jde o běžnou součást testů i při výstupní kontrole.
Pokud měl mobilní telefon závadu signálu, výstupní test se provádí na tzv. VF testeru. Během krátké chvíle jsou VF testerem simulovány všechny možné stavy GSM sítě a výsledkem je VF test, který by odhalil případné závady na VF části mobilního telefonu.
Bluetooth, nebo Wi-Fi se testují praktickým připojením k jinému zařízení / síti, nebo též na specielních testerech.