DIAGNOSTIKA je důležitým krokem v odhalení závady mobilního telefonu.
Téměř v každém mobilním telefonu se ukrývají tzv. vnitřní testy. Obsahují kontrolu převážné části funkcí mobilního telefonu. Jedná se například o testy sluchátka, reproduktoru (zvonku), klávesnice, LCD, podsvícení klávesnice a LCD, vibračního zvonku, kamery atd. Většina závad se dá již odhalit těmito testy. Jsou samozřejmě závady, které těmito "vnitřními testy" odhalit nelze. Jedná se hlavně o závady signálové části. Patří sem i závady dobíjení, stavu baterie, závady bluetooth apod. Pokud je udávána závada, kterou nelze odhalit těmito testy, stejně se provádějí. Předchází se tak případným problémům v odstranění jen některých závad.
DRUHÝ KROK - OPRAVA
Servisní technik již zná problém a zařazení opravy do příslušného LEVELu. Závada může být řešena přehráním firmware, nebo se jedná o vadný díl. Základní opravou jsou výměny dílů, které nepotřebují rozebrání mobilního telefonu. Jde například o výměny bateriových krytů, některých flipů apod.
Nejběžnější opravou je výměna vadných dílů bez použití pájky. Tyto opravy se řadí do LEVELu2. Mezi často vyměňované díly patří například sluchátka, některé mikrofony, LCD displeje, flexy, některé systémové konektory apod.
Složitější závady patří do LEVELu3, kde se jedná o výměnu elektronických součástek, jako jsou například integrované obvody, tranzistory, některé systémové konektory, joysticky apod. Převážně se jedná o SMD součástky. K výměně těchto elektronických součástek se často používá horkovzdušná páječka, protože tyto, převážně SMD elektronické součástky, jsou bez vývodové a klasickou kontaktní páječkou, je výměna nemožná.
Do LEVELu4 patří výměna elektronických součástek, které potřebují po výměně speciální SW kalibraci. Mezi takové součástky patří například FLASH paměti, procesory apod. Tuto výměnu provádějí jen některá autorizovaná servisní střediska.
Posledním stupněm opravy je LEVEL5. Do tohoto LEVELu patří výměna samotných systémových desek mobilních telefonů (PCB) a nebo kompletní výměna přístroje.
Samostatnou kapitolou je výměna příslušenství. Nezařazuje se do samostatného LEVELu. Mezi nejčastější výměnu příslušenství patří baterie, dobíječky, mini HF sluchátka, datové kabely apod.
TŘETÍ KROK - VÝSTUPNÍ KONTROLA
Než se předá opravený mobilní telefon zpět zákazníkovi, je potřeba provézt precizní výstupní kontrolu a otestovat všechny dostupné funkce mobilního telefonu.
Na začátku jsme si říkali o vnitřních testech mobilního telefonu. Jde o běžnou součást testů i při výstupní kontrole.
Pokud měl mobilní telefon závadu signálu, výstupní test se provádí na tzv. VF testeru. Během krátké chvíle jsou VF testerem simulovány všechny možné stavy GSM sítě a výsledkem je VF test, který by odhalil případné závady na VF části mobilního telefonu.
Bluetooth, nebo Wi-Fi se testují praktickým připojením k jinému zařízení / síti, nebo též na specielních testerech.